Magyarországon az országos halálozás 42%-át teszik ki a kardiovaszkuláris megbetegedések, ez az EU átlagnál jelentősen magasabb. Mindezt úgy, hogy közben a CVD megbetegedések és halálesetek 45%-a megelőzhető lenne a magas LDL-koleszterin értékek jobb kezelésével. Kellő odafigyelés mellett azonban nem kellene, hogy majd minden második magyarnak kardiovaszkuláris betegség okozza a halálát.
A tévhitekkel ellentétben a magas koleszterinszint nem feltétlenül csak az egészségtelen életmódra vezethető vissza. Sok esetben örökletes betegségről van szó, így lehetséges, hogy sokan nincsenek is tisztában az érintettségükkel. Az ezt kimutatni képes szűrővizsgálatokon való részvétel azonban nagyon alacsony, pedig egy időben felfedezett eltérés és a megfelelő kezelés akár életet is menthet.
A Novartis-szal közösen a Szív Világnapja alkalmából Győrben, Szegeden és Székesfehérváron indítottunk el és támogattunk szűrőprogramokat. Az alap kiegészítő tesztekkel, ujjbegyes vérvizsgálattal kiszűrtük a lehetséges érintetteket, őket magánegészségügyi szereplők bevonásával további komplex vénás vérvételre épülő szűrővizsgálatra küldtük, ahol, kockázatelemző kérdőívekkel és egyéb vizsgálatokkal értékeltük az állapotukat, majd kardiológus szakorvos bevonásával értékeltük az eredményeiket, Akiknél magas volt a kockázat, ott javaslatot kaptak a terápia elkezdésére vonatkozóan. Célunk volt az is, hogy mindeközben sajtó bevonásával felhívjuk a figyelmet a szív- és érrendszeri betegségek és a magas koleszterinszint örökletes jellegére, valamint az időben történő diagnózis és kezelés fontosságára. Ezzel a kezdeményezéssel a Novartis célja, hogy megismertesse betegség hosszú távú közegészségügyi kockázatait és hangsúlyozza a rendszeres szűrővizsgálatok fontosságát.
A szűrési napokat kísérő sajtótájékoztatókat, interjúkat szerveztünk, és a program keretében öt sajtóközleményt kiadva folyamatos informáltuk a hazai médiát is.
Tavaly három, az egészségügyet kiemelten kezelő városban indult a program (Győr, Székesfehérvár és Szeged), ahol 1045 főt szűrtünk, 526-ot küldtünk további vizsgálatra. Idén is három városban (Szegeden, Nyíregyházán és Újbudán) szeretnénk folytatni a programot együttműködve a helyi önkormányzattal. A kampányt intenzív sajtómunka kísérte, hogy a témát behozzuk a közbeszédbe: 5 közleményt adtunk ki, 4 interjút szerveztünk, ezek eredményeképp a két hónap alatt a programról több mint 15 organikus cikk jelent meg a regionális és országos médiában, továbbá 4 natív cikk + videó, valamint 2 rádióhirdetés volt a program része. A kampány időszakában sikeresen hívtuk fel a figyelmet a szív- és érrendszeri betegségek elterjedtségére a magyar társadalomban, és a Novartis-t, mint megoldást nyújtót tudtuk bemutatni.